Bent u een aantrekkelijke werkgever bij wie mensen graag de beste versie van zichzelf laten zien?
Medewerkers gedijen in een werkklimaat waarin ze betekenisvol en uitdagend werk kunnen doen en bijdragen aan een zichtbaar doel. Waar ze gehoord en gezien worden door hun leidinggevende. Waar ze de kans krijgen om zich te ontwikkelen. En waar een goede balans is tussen werk en privé.
Wat vinden uw medewerkers belangrijk?
Om te ontdekken hoe betrokken uw medewerkers zijn en hoe we die betrokkenheid kunnen vergroten, gebruik we twee instrumenten.
Met de Medewerkers Betrokkenheid Scan wordt gemeten hoe groot de betrokkenheid op dit moment is. Dit onderzoek biedt daarnaast direct praktische aanknopingspunten om het leiderschap en het werkklimaat te verbeteren.
De workshop Medewerkers Journey verdiept deze inzichten. We volgen een dag van verschillende medewerkers en ontdekken hoe hun leven in uw organisatie er uitziet.
Wat vinden ze belangrijk en boeiend? Waarmee maakt uw organisatie het verschil? Maar ook: wat missen ze en wat kan er beter?
Door op gestructureerde wijze de dialoog aan te gaan, gaan de uitkomsten van het onderzoek leven, krijgen ze meer betekenis en krijgt u taal aangereikt die bruikbaar is in de vervolgcommunicatie.
Betrokkenheid vergroten in de praktijk
Een aantal quick wins is vaak eenvoudig te realiseren, maar als u echt wilt werken aan een beter werkklimaat en meer betrokkenheid, dan vraagt dat van het management drie dingen:
1 Een heldere visie op mensen
De wijze waarop het management richting en leiding geeft is van grote invloed op medewerkers. Daarbij gaat het om de mate van vertrouwen, de mate van autonomie, de wijze waarop u medewerkers wilt laten groeien en participeren etc.
In de workshop “Visie op mensen” ontdekken u en uw MT-leden, hoe u tegen deze thema’s aankijkt en welke waarden en overtuigingen daaraan ten grondslag liggen. Het kan zijn dat u ontdekt dat uw visie niet overeenkomt met wat uw mensen graag willen. Dat is op zich niet erg en creëert in ieder geval duidelijkheid over wat medewerkers wel en niet kunnen verwachten.
2 Een helder doel
Medewerkers vinden betekenisvol werk belangrijk en dragen graag bij aan een zichtbaar doel. Samenwerken aan iets dat groter is dan je eigen taak, geeft veel mensen energie. Door helder te zijn waar u als organisatie voor staat en gaat, creëert u een goede basis voor betrokkenheid.
Ik help u om uw doelen scherp te formuleren en te communiceren.
3 Een heldere sturing
Wanneer hebben uw medewerkers het goed gedaan? Hoe weten ze dat? En hoe meet u dat? De wijze waarop u sturing geeft beïnvloedt hun werkbeleving. Het is belangrijk om helder te zijn over verwachtingen, feedback te geven op prestaties en voldoende groei- en ontwikkelmogelijkheden te bieden om te verbeteren. Ik ondersteun leidinggevenden om de ‘sturing’ van het team te optimaliseren.
Om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten is er samenwerking nodig tussen directie, managers en HR-professionals. Ik help u graag om dat samenspel vorm te geven en de gewenste veranderingen in gang te zetten.
Voor wie
- Organisaties die hard groeien en hun managers en medewerkers op een gezonde manier mee willen laten groeien.
- Organisaties die moeite hebben om medewerkers aan te trekken en te binden
- Organisaties die kampen met een hoog ziekteverzuim.